Kalnā kāpu skatīties
Kā ražani upe tek:
Pa malām zelts tecēja,
Vidū rit sudrabiņš.
Tā
kādā Dundagas pusē pierakstītā Dainā rakstīts, un tā ir mēs savā,
Katlakalna kopas RĀMUPE dzimšanas dienas godu reizē darījām. I paši
kāpām kalnā, skatuvē, dziedāt, i citus aicinājām. Par kāpšanu uz akmens,
ciņa vai par kalnā kāpšanu dziedāt - daudz tādu ziņu Dainās ir. Un tas
ir ne vien simboliski, bet arī gluži jauki un dabiski. Balss skan tālāk,
kad esam pakāpušies un dziedātāju redz arī tālākstāvošie.
Skaisti
tādi dzimšanas dienas godi, kādiem 25.aprīļa pievakarē bija saposusies
Katlakalna RĀMUPE. Sveicieni un pateicības no kopas vadītāja Andra kopas
pirmo kopāsaucēju Guntu gan samulsināja tik, ka viņa pat nepamanījās,
ko vairs teikt. Bet prieks jau ir milzīgs, ka esam gan ar stiprām
dziesmām, gan kopdarbību svētkos un ikdienā, gan paši sevī modināto
spēku un zināšanām jau spējuši pa kādam sudraba un zelta pavedienam savā
upes tecējumā iemirdzināt. Andra sveicinājumi arī mūsu nama saimniecei
Aijai. Un tad arī skanēja Ķekavas domes pārstāvja sveicieni un labā
vēlējumi - prieks, ka ar savu klātbūtni mūs šai svētku reizē pagodināja
pats katlakalnietis kopš bērna kājas - Andis Damlics.
Savā
nelielajā vēstījuma daļā pa mazam pavediena galiņam izritinājām cauri 5
gados uzzināto, iemācīto, saprasto, piedzīvoto. Atminēto. Visu iesākām
ar Kam tie kalni, kam tās lejas - ar dziesmu, kas šo gadu gaitā kļuvusi par tādu kā mūsu neoficiālo himnu, un izdarinājusies jau gandrīz par visa Katlakalna himnu, iedziedāta Dziesmu svētku karogā.
Savulaik,
folkloras kustības sākuma gados viens no kustības modinātājiem un gara
cīņā saucējiem, Dainis Stalts 1982.gadā Dunalkā pierakstīja dziesmu Skauģim auga apses birze
- stipru un degsmīgu. Tā ir arī viena no pirmajām mūsu kopā iemācītajām
dziesmām. Ticam un zinām, ka līdzējusi arī mums. Un tai pat laikā -
sargā jau ne tikai pretskauģu dziesmas. Sargā un stiprina arī tās, kuŗās
piesaucam un daudzinām Dievu, Laimu, Māru, Pērkonu, Jumi, Meteni ... Jo
palīdz saskaņoties ar dabas un kosmosa ritiem un saprast pasaules
kārtību un likumsakarīgo plūsmu. Un palīdz saprast gadu tūkstošiem un
simtiem seno un krāto mantojumu, tautas domāšanu, pasaules tvērumu un
dzīves redzējumu. Tālab skan sēļu zemes Vārnavas Godu balss - Lūdzu Dievu, lūdzu Laimu.
Ir gan dievības svarīgas un ir arī tepat redzamās dabas izpausmes apdziedamas, tāpēc Janas sauktā Sprigauļos pierakstītā Saule brauca pār ezeru. Jo
saule nosaka gadalaiku ritējumu un tas nu mums ir bijis un turpina būt
nozīmīgs. Gadskārtu svētes un godi visā mūsu darbībā ir tie nozīmīgākie,
tas caurvijus pavediens, kas visu sasaista kopā, un visu tur kopā. Mūsu
darbības sākumā, jau pašā pirmajā rudenī iesākām ar Rudenāju svētīšanu -
tad pirmo reizi dzīvē satikām Rīgas kopu GRODI. Un pirmo reizi svētījām
rudens ražas svētkus, kas pat folkloras ļaužu vidū tai laikā bija
krietni vien piemirsti. Bet mums izdevās un nu tie gadu gaitā kļūst
arvien nozīmīgāki gan mūsu kopas darbībā, gan citas kopas saņemas tos
godēt. Tolaik sākām ne jau nu tukšā vietā, jo dziesmas jau bija un
rituālo darbību apraksti un pieraksti arī. Tad tik jāķeras klāt pie
darīšanas: te nu Grodu pieredze līdzēja mums. Un mūsu ļaušanās līdzēja
viņiem. Tas bija skaisti un iedvesmojoši un arī tāds kā pirmais
pakāpiens kopas dzīvē, sajūta un apliecinājums pirmkārt jau pašiem sev -
kopa IR. Tālab mūsu pūrā allaž ir Talkas dziesmas. Tad nu Zemgales
dziesma no Bauskas puses, pašas iecavnieces Lauras iesaukta Tur bij' labi talkā iet
skanēja arī šai reizē. Rudenāji RĀMUPES kopai bijuši tik nozīmīgi, ka
no tiem izaudzis pat vesels starptautisks folkloras festivāls ar tādu
pat nosaukumu Rudenāji.
Katras
Latvijas folkloras kopas goda lieta ir piedalīšanās Starptautiskajā
folkloras festivālā BALTICA. Arī mēs neesam izņēmums. Gatavojoties šim
festivālam notiek kopu skates, kur viņu sniegums tiek vērtēts un vētīts
no dažādiem skatu punktiem - gan skanējums, gan izskats, gan attieksme.
Mūsu cītīgais darbs tika nesis augļus un šīgada BALTICU-2015 sagaidām kā
pirmās pakāpes kopa. Tā kā mūsu skates programmā dziedājām kāzu
dziesmas, tad arī šoreiz - divas no tām. Dzintra nosauca vienu no vedēju
apdziedāšanas dziesmām. Savukārt Laura ieveda svarīgākās kāzu
sastāvdaļas, mičošanas sajūtās.
Mūsu
nelielās izrādīšanās noslēgumā visi kopas dalībnieki saņēma "dzimšanas
dienas garšu" - kaņepju sviestu pavalgam. Te nu saucām pulkā arī mūsu
bijušos dalībniekus, kas šai godu reizē bija aicināti un tikuši būt ar
mums kopā. Un tad jau Henrijs, kuŗš gandrīz lielāko daļu no savas dzīves
pavadījis mūsu kopā, ar mūsu visu līdzdalību, nosauca Divi dienas mežā gāju - ar koklēm, bungām un taurēm arīdzan.
Rāmupes
straumītes un attekas aizritējušas un sazarojušās gluži tāpat kā
Austras koka zari mūsu karogā. Mūsu kopas atzariņš, patiesībā jau gluži
jauns kociņš ar savu košu un skanīgu kuplojumu ir arī Katlakalna bērnu
folkloras kopa, kas nupat tik sāk savos kalnos kāpt. Katlakalna bērni
būvēja tiltu un izvadāja mūs pa kalniem un lejām itin naigi un skanīgi.
Kad
nu paši bijām padižojušies "savā kalna galotnē", tad devām vietu un
laiku mūsu viesiem un draugiem. Jā, kā jau ne reizes minēts, liela mūsu
bagātība ir mūsu draugi - kopas, no kuŗām esam tradīciju un dziesmas
mācījušies, kas gan pie mums ne reizes ciemojušās, ar kuŗām kopā esam
svētkus svētījuši un paši ciemos braukuši. Būdami gluži jauni, daudz
esam no pieredzējušajiem ļaudīm folklorā mācījušies. Un joprojām
mācāmies. Te mums tuvākais un labākais paraugs un iedvesmojums ir Rīgas
GRODI. Šai reizē viņi iedziedāja vienu no pašu jaunības laika dziesmām -
mums pat līdz šim nedzirdētu. Un no Grodiem mums nu ir arī Māras kociņš
stādāms.
Vieni no senākajiem
draugiem mums ir Vecsaules kopa VECSAULE. Ar viņiem esam pa dažādiem
ceļiem un notikumiem kopā vesti, un kopā pat kāzas satikuši. Vecsaule,
kā jau Andris minēja, mūs iedvesmo ar savu kuplumu. Ne mazums nopelnu
šai draudzībā ir Vecsaules Sarmītei, kas savulaik bija kopas vadītāja.
Tagad tik dalībniece, bet arī ar jauno kopas vadītāju Daci Prūsi un
Vecsauli pašu esam vienojušies sadziedāšanos, satikšanu un draudzēšanos
turpināt. Tepat Zemgalē tālu no Vecsaules nav Ceraukste - tā ir arī
meistaru kopa. Satikta Daugmalē, Bitēs un citviet, bet īsteni apciemota
Meistaru dienās Ceraukstē, kur daudz ceraukstiešu dziesmas ieklausītas
un Māra rotas apbrīnotas un iegādātas. Jā, Laukam pāri. Un cik tad tur
tālu, - no Katlakalna līdz Ceraukstei tepat Laukam pāri vien ir. Neba nu
velti daža laba Rāmupes sieva dižojas ar Ceraukstes Māra un Elīnas
darinātajām rotām.
Bet mēs neesam
ar zemgaliešiem vien draudzējušies. Ir jau rīdzinieki mūsu draugu pulkā.
Ģimeņu kopa GARATAKA tepat Katlakalna nama grīdas un griestu stiprumu
pārbaudījuši Miežvilkos nākdami. Un mēs viņu zināšanu pūru Vecīšos pie
viņiem iedami pārbaudījuši. Tad nu garatakieši šai reizē iesāka ar
istabiņas daudzināšanu nama zāles drīzo 100-gadi viegli ieskanējot.
Garataka, tāpat kā jau iepriekš Grodi, mūs savaldzināja arī šai reizē ar
latgaliešu dziesmu burvību.
Vēl
jau rīdzinieku draugu pulkā arī LĀNS, ar kuriem kopā še Katlakalnā pirms
pāra gadiem svētījām Sveču dienu ar sveču tīšanu, dziedāšanu un
dancošanu. Un mēs, daži labi rāmupieši esam LānsALot klubiņa kopīgajās
sadziedāšanās bieži viesi un savējie. Tad nu Lāns sacījās, braucis
lūkot, kādi esam izauguši un lūkošanās dziesmas ar pa kādai ar
izdziedāja.
Mūsu paši jaunākie
viesi ir arī viena no droši vien jaunākajām Latvijas folkloras kopām -
mūsu pašu novadnieki, Daugmales folkloras kopa. Un ja nu Latgales meita
Marta Vaivode ir tās vadītāja, tad var gandrīz teikt, ka "Daugmales
pilskalns nu atkal latgaļu rokās". Daugmaliešiem ir nākotne, jo kupli
viņi ir un skanīgi, un jaunai kopai tas jau labi.
Mūsu
draugi no kaimiņu novada ir Tomes kopa GRAUDI. Ar viņiem kopā jau ne
vieni vien svētki nogodēti - Sveču diena Katlakalnā un Lielās dienas
agrais rīts Ķegumā. Un kopā meteņots Vecumniekos. Jā, un izrādās, - ne
tikai Ķeguma novads robežojas ar Ķekavas novadu, bet patiešām ir tuvāk,
kā domājām līdz šim.
Daugavas
krastā ir arī Lielvārde. Un Lielvārdē ir savs Austras koks - domubiedru
kopiena, kas kopj tradīcijas, kas vienojas savā lokā un svēta svētkus,
godā godus un dzīvo. Lielvārdiešu Gunta mums atgādināja par Garo pupu un
par to gudrību, kas tajā kāpjot lolojama, atgādājama un lietā liekama.
Tālākie
ciemiņi šai reizē - Ziemupes ļaudis. Ziemupē jau divus gadus augustā
esam viesojušies ma-DARU svētkos. Ziemupnieki dziedāja kurzemnieciski,
bārteniski. Tā nu sanāca, ka mēs jau arī Ziemupē nonācām "caur Bārtu" un
caur bārtenieku dziedātāju, arī ziemupnieci un vienu no ma-DARU
rīkotājām, Daigu. Līdz mums šai godu reizē dažādu iemeslu dēļ netika
Bārtas etnogrāfiskā kopa, bet te nu ziemupnieki izdziedāja mums par
prieku bārtenieku dziesmas ar.
Tā
ir sagadījies, ka dažā labā savā ceļojumā, koncertēšanā un dziedāšanas
mācībā mēs esam arī citus iesaistījuši. Arī lietuviešus pat. Pagājšvasar
ne tikai mēs aizbraucām Ziemupē, bet arī aizaicinājām turp Kurtuvēnu
etnogrāfisko kopu KURTUOVE. Un tagad Kurtuvēnu ļaudis bija jauko viesu
pulkā pie mums Katlakalnā - nelielā gan, bet sirsnīgā un dziedošā
skaitā. Pirmo reizi Kurtuovi mēs izdzirdējām kādos no Daugmales
pilskalna svētkiem un tā soli pa solītim - ar Laimas lēmumu un atbalstu
satikāmies un kopā sadziedājām tieši pagājušā gada augustā Ziemupē.
Kurtuoves saite gan mums ir bijusi jūtama jau gana iepriekš, jo kopas
vadītāji Edita un Darius Ramančioņi ir vieni no Baltu Vienības uguņu
iedvesmotājiem un rosinātājiem. Ar viņu uguni tālajā Girnika kalnā pa
zvaigžņu ceļiem sasaucies ne viens vien ugunskurs Latvijā. Arīdzan
mūsējie, ko 22.septembrī dedzam Sauliešu pilskalnā.
Esam
priecīgi, ka mūs sveikt atbrauca mūsu jaukie draugi, domubiedri,
atbalstītāji - Svētes ciema Bišu ļaudis Andris un Anita. Ar viņiem kopā
mēs esam daudzus gadskārtu godus svētījuši un baudījuši. viņi mums
pievienojušies Masku festivālā braucot un Ziemupes ma-DARAS draugi arī
viņi ir. Andris savulaik mums uzbūvēja bungas un nu mums ir arī
robdēlis, ko iespēlēt.
Iepriecinājumu
RĀMUPEI viņas dzimšanas dienā sagādāja kopas kādreizējās dalībnieces -
abas Līgas un Dzintra saspēlēdamas uz ieviņām, mandolīnas un skaņu
rīkiem jestro leišu danci par siena pļaušanu un alus dzeršanu - tas
atkal viens no Rāmupes atzariņiem. Pie tam Dzintra un Līga ar saviem
bērniem ir cītīgas Katlakalna bērnu folkloras kopas atbalstītājas. Tā kā
- tepat vien jau esam. Arī Kristīne un Juris, kas Rāmupes darbības
pirmajā pusotrā gadā bija vieni no čaklākajiem dalībniekiem, mūs sveica
ar košu dziesmu. Klausītājos bija arī reiz rāmupietes Māra un Inta.
Vēl noslēguma pateicības un veltes. Un Prieks. Un tad jau ar sparīgo kurzemnieku galda dziesmu Kālabadi galdiņam
aicinājums baudīt svētku goda mielastu un ar jaukiem Grodu, Garataka,
Rāmupes un Vecsaules kopu muzikantiem arī dažus aizrautīgus dančus.
Bet
ar to vēl viss nebeidzas. Mums šovakar vēl priekšā Ūsiņu svinēšana
Sauliešu pilskalnā. Un dziedoša un skanīga, drosmīga, gudra un sparīga
dzīve tālāk uz priekšu!
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru