Reizumis
tiek saukts arī par Riekstu mēnesi. Brāļu tauta lietuvieši to
dēvē par rugpjūtis,
baltkrievi - par жнівень,
poļiem tas ir sierpień.
Arī Rudzu mēnesī, līdzīgi
kā citos, ir vairākas iezīmdienas. Protams, starp visām tām var
atrast kādu zināmu likumsakarību, saistību un līdzīgas
svētīšanas iezīmes. Kā jau liecina senais nosaukums, rudzu
mēnesis visvairāk ir saistīts ar rudzu ražu, ar pirmās
vasaras ražas daudzināšanu. Ar pateicību Mārai, Pērkonam. Jau
sākot ar Jēkabiem un Annām, kas
mūsdienu kalendārajā sistēmā iekrīt
vēl jūlijā, bet zināmā mērā jau ir tāds kā augusta sākums.
Annās un Jēkabos cep pirmo jaunās vasaras rudzu maizi, vai, ja kādu gadu rudzi
nebija vēl tik lieli nobrieduši, vārīja vismaz rudzu putru. Dažviet jau
sāka svinēt kāzas. Līdzīgi kā citās iezīmdienās, arī Annās
un Jēkabos vēroja laiku - lietainas Annas solīja lietainu rudeni
un labu sēņu ražu, bet neizdevušos un tārpainus riekstus. Arī
saulaini Jēkabi solīja bagātu ražu.
Senajā lauku sētā ar Annām un Jēkabiem
sākās dižmielastu dienas - viss, kas bija jau krietni paaudzis
bija jānogaršo un saimes ļaudis jāpamielo - tātad, ne tikai
jaunrudzu maize tika celta galdā, bet arī jau kauti pirmie jēri,
ēsti jaunie kartupeļi. Daudzviet arī
mūsdienās, it īpaši, ja dzimtā ir kāda Anna vai Jēkabs, notiek
lieli godi. Arī dzimtu kopā sanākšanas laiks vispiemērotākais
ir tieši ap Annām. Visizteiktākie dzimtu kopā turēšanas un
stiprināšanas svētki un rituāli notiek tieši šai laikā. Arī
šeit jūtamas sasaites ar senčiem - domāju, ne velti, tieši šis
ir Kapusvētku laiks, jo arī senčiem jāpasakās par palīdzību,
padomu, atbalstu un gudrību, kas vajaddzīga šaizemē dzīvojot.
Par ziedošanu šī laika ticējumos
minēts, ka Annās un Jēkabos ziedo katla kāsim pavardam un podiņam,
kas ir tādi kā Sāta un Gausa mātes, arī
Mājas kunga un pavarda gara mītnes vietas -
ziedo tāpēc, lai ēdiens būtu sāta bagāts, lai visus varētu
paēdināt un mājās valdītu Gausa. Par ziedošanu minēts arī
tas, ka pirmais maizes kukulis ziedots rudzu
laukam. Ir pieraksti arī par ziedošanu
upei. Vēl minēts, ka Annas dienas zieds ir vasks un vilna. Annas
dienā nedrīkst nosist zirnekli, jo tad neveikšoties ar aitām.
Vēro zīmes dabā
un laba zīmē sētā, kur jaunas meitas,
ir to tuvumā laidelējoši vanagi, kas ir tuvīnu vedību (kāzu)
zīme.
Jēkabu sasaista ar Jurģiem
(23.aprīlī) - ticējums vēsta, ka tik dienu, cik pirms Jurģiem ir
rasa, tik dienu pirms Jēkabiem pļaujami rudzi.
Viens no interesantiem ticējumu
pierakstiem vēsta, lūk ko:
"Citā
vietā Vidzemē pie vecas baznīcas sapulcējās ik gadus Annas dienā
daudz ļaužu, kas apsolījušies, un nabagi no visām malām. Nabagi
staigā trīs reizes ap baznīcu apkārt, dziedādami un savas
lūgšanas skaitīdami, un kopā ar viņiem staigā arī visi tie,
kas tur kādu labumu meklē. Nabagiem iedod kāpostu lapas un citus
dārza augļus, lai šie labi izdotos. Tad parušina smiltis no
baznīcas un liek tur vēl iekšā maizi, sieru, olu, pienu, ziedus
un saka: "Kā mēs esam apņēmušies, tā nu par gadu esam
atnākuši." Pēc dāvanu izdalīšanas dzied un danco."
/K. Šilings, 1832. g., Tirza./
Cik seni ir Annas dienas
svētīšanas paradumi, to mums tagad grūti noteikt. Protams, ka mēs
tos sasaistām ar Vasaras Māras svētīšanu un daudzināšanu.
Sakarība - Annas pēc vecā stila ir 7.augustā, kas sakrīt ar
Vasaras Mārām - pusceļu no Vasaras saulgriežiem līdz Rudenājiem
(Rudens Vienādībām).
Kā allaž iezīmīgos laikos,
ticējumi brīdina izsargāties no noteiktu darbu veikšanas. Gan pie
Jēkabiem, gan vēlākā Labrenča (10.augusts) un Bērtuļa
(24.augusts) minēts, ka šajās dienās nedrīkst likt sienu šķūnī,
ne arī mest kaudzē, lai izvairītos no ugunsgrēkiem.
Mūsu viedais Laika vīrs
Meiravietis stāsta, ka "augusts
ir viršu un riekstu, labības, sīpolu, ķiploku vākšanas un
ziemāju sējas laiks. Laiks, kad nogatavojas pirmie āboli, kazenes
un meža rieksti. Meža staipekņiem veidojas sporas, kartupeļiem
vīst laksti un zalkšu mātīte dēj olas. Rudzu mēnesī zemniekam
trīs galvenie darbi: pļaut, art un sēt. Ticējums saka, ka augusta
saulīte sildot ūdeni dzisina. Viršu mēnesī smaržo pēc āboliem,
sēnēm un viršu medus. Ja virši zied vairāk no galotnes –
rudenī sals nāks lēnāk, bet būs stiprāks. Ja meža lazdās
daudz riekstu – ziemas sākumā būs daudz sniega."
Gan Labrenčus, gan Bēŗtuļus
saista ar Uguns daudzināšanu. Šai laikā neved graudus klētī,
nekuļ un nedara citus ar ražas glabāšanu saistītus darbus, lai
atvairītu no mājām uguns nelaimes. Ja nu
tomēr bez uguns iekuršanas nekādi nevarēja iztikt, tad tuvumā
nolika kausiņu vai citu trauku ar ūdeni. Patiešām bieži
ir atgādinājumi šai dienā nededzināt uguni - tās ir uguns
atpūtas dienas vai dienas, kad uguni arī pavardā izdzēš, lai
vēlāk iedegtu jaunu uguni. Bēŗtuļa dienā senlaikus kāva jērus,
sākās rudens sēņu laiks, sāka plūkt linus, tālab to mēdz
dēvēt arī par Linu dienu. Dzērves aiznes launagu - tradicionālais
laiks, kad launaglaiks pastāv, ir no Jurģiem (23.aprīlis) līdz
Bērtuļiem (24.augusts). Bēŗtuļos beidzas medus vasara,
sākas brūkleņu laiks. Kāds laiks Bērtulī - tāds būs visu
rudeni. Turklāt ap Bērtuli jau sāk sēt ziemas rudzus, tātad ir
sācies jau nākamais mēnesis, ko lietuvji tā arī dēvē - par
rugsēji .
Foto : Sigita Lapiņa
Paldies
iedvesmotājiem - arī Meirāvietim -
http://meiravietis.typepad.com/mans/laiks/
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru