Vēl kamēr
debesu jumā otrais Mēness pēc Rudenājiem izdilst, ilgst Veļu laiks. Vēl
pieminami, atcerami senči, vēl dedzināmas sveces un ugunskuri kapsētās,
Māras svētnīcās, ģimeņu, saimju un kopienu svētvietās. Vietumis jau
veļus aicina un pamielo vēl līdz Ziemassvētkiem, bet izteiktākais Veļu
laiks jau būs izritinājies. Jauns Mēness iesākas Lāčplēša dienas vakarā.
Bet redzams taps kādus pāris vakarus vēlāk. Tad dabā sākas Sala
mēnesis, Sala laiks. Arī par Mārtiņa mēnesi vai Mārtiņu laiku reizēm
dēvēts.
Sala mēnesis
sākas ar Mārtiņu svētīšanu. Mainās laiks dabā. Tad reizēm top skaļāks,
skanīgāks gaiss, nāk sals un biežāk zemi pārņem sasalums, zeme sastingst
un iemieg cieši. Paslēpjas vasaras dzīvība dziļi lapu kaudzēs un
iesnaužas kopā ar ežiem, lāčiem, kurmjiem (vietām), sikspārņiem. Tie nu
iemigs līdz Pavasara Mārām. Samiegojušies taureņi gan vēl reizēm
klaudzina loga rūtī. Izbrīnā, ka netiek izlaisti saulītē, bet pierunāti
likties uz auss kādā tālākā kaktā aiz skapja. Saulīte esot mānīga, tā
viņiem stāsta. Gadalaika ritējumā laiks no Mārtiņiem līdz Gaismas un
Ausekļu dienai 14.decembrī tiek uzskatīts par tumšāko laiku gadā. Laikam
jau arī tālab, ka sniegs šai laikā ir rets viesis un īstenā ziema
iesākas bieži vien tik ap Ziemassvētkiem.
Kā tad vadam
to gada tumšāko laiku? Ko tajā darām? Kā svētīam Mārtiņus? Varbūt.
Sagaidām Mārtiņbērnus, skaļus, trokšņainus, mazliet pabaisus, mazliet
šķietami nedraudzīgus – rībinot bungas un taures pūšot. Kā dziesma
dzied, - kumeļus dancinot. Redz, tas spēks un spars, kas kumeļā, nemaz
neguļ. Tam nav ziemas miegs. Tas atrībina un mēteli vai/un zobenu kar
vārtu staba galā, tam puiši un vīri kauj gaili, - melnu un cekulainu,
vai sarkanām kājām un sievas – melnu vistu, ar visiem nadziņiem.... lai
piesauktu gaismu, lai piesauktu auglību un veselību.
Arī Sala
laikā, Sala mēnesī turpinās rudens ražas godināšana, Mārtiņu, Katrīnu un
Andreju godi. Jā, Mārtiņus vairāk godā vīri, Katrīnas – sievas, bet
Andreji ir jaunu puišu un meitu svētki, kad var jau atkal sākt pēc
nākamās līgavas vai līgavaiņa lūkot. Gan smukumu no vaiga, asprātību,
mutīgumu, un gan jau arī čaklumu un kādu saimniekošanas prasmi vērtējot.
Izsenis
Mārtiņu mēnesim ir sava daļa no skarbuma klāt - kad zeme un purvāji
pārsalst, var viegli doties sirot uz tālākām sētām. Bet visādi citādi –
tas ir rudens beigu un ziemas sākuma laiks. Ja Ūsiņos zirgus izdzen
pieguļā un sākas ganu laiks, tad Mārtiņos tie atgriežas sētā. Ir
beidzies ganu laiks. Vilkiem nu mutes Dievs atsien un tie var kļūt
bīstami. Jābeidz zemes un lauku darbi un zeme jālaiž atpūtā līdz
Ūsiņiem. Taču caur senās sētas dzīvi un darbiem, kas Dainās aprakstīti,
nebūt nav jāsaprot tikai vienkāršas un ārējas, konkrētas darbības, bet
caur tiem ir izzināma arī senā dabas, laika ritu un pasaules kārtība.
Tālu ziemeļos
ap Mārtiņiem sākas polārā nakts. Un dienu no dienas tā aug garāka un
stiepjas tālāk, un tuvojas mums. Tas ir laiks, kas Ziemeļu pasaules kokā
saistās ar tumšo pasauli, tumšo pazemes garu laiku. Vai tumsas pasaule
mums bīstama, tas jāizsver katram pašam – tumsa un ziema ir jau gan
pārlaicīgā, gan neapzināmās un neapzinātās pasaules simbols. Un ne tikai
simbols, tas iekšējās pasaules laiks – tad mazāk dzīvojam ārpusē,
vairāk iedziļināmies sevī. Atbildes uz svarīgajiem Liktens, Laimas,
Dieva, Māras un Pērkona liktajiem dzīves izaicinājumiem, uz pašu
izvēlētajiem uzdevumiem meklējam sevī. Saule aiztecējusi visdziļākās
jūras tālākajā malā... tur, kur to vainadziņu var vien nojaust. Un tā nu
mēs to tumšo laiku vadām – ar ziemas garajām dziesmām arī, ar pasaules
kārtību aprakstošajām pasakām, stāstiem un teiksmām, ar iekšējo gaismu
sevī un citos tumsas vālus kliedēdami.
Tumsa mums nav bieds, bet tumsa ir iekšējās radīšanas un pārradīšanas laiks.
Bet kad
iekšējais darbs darīts, var arī laukā, tautā nākt. Mēs, Katlakalna
folkloras kopa RĀMUPE aicināsim šai Sala mēnesī gan iekšējos darbus
darīt, gan laukā nākt, kopā priecāties un gaismoties. Viens tāds mazliet
iekšējs darbs ir puzuru darināšana – kā salmiņu pa salmiņam, posmiņu pa
posmiņam kopā sienot un savijot mēs tiekam pie daiļas telpas rotas, tā
mēs apzinām pasaules kārtību un likumsakarību, kas arī tai puzurī ir
ievīta un izzināma, tā arī mēs caur šo darbiņu savu iekšējo pasauli
varam izzināt, iejust un sakārtot. Tāds mazliet maģisks ir šis darbiņš.
Ārēji mēs par puzuriem zinām stāstus, ka tie esot pasaules modelis –
tiem, tāpat kā pasaulei ir augšpuse – debesu jumols un saknes – zemes
dzīļu un pazemes pasaule, tiem ir arī iekšpuse un ārpuse. Un sava
kustība, virpuļojums ap savu diega asi viņiem ir. Un pareizi piekarināts
puzuris citādi nemaz nevarot, kā virpuļot. Un tā virpuļojot viņš
sakārtojot daudz plašāku telpu ap sevi, kā pats redzami vien ieņem. Seno
amatu darbnīcā puzurus darināt kopā ar meistari Indru Kadaku mēs nāksim
25.novembra pievakarē. Tas notiks Katlakalna Tautas namā 25.novembra
pievakarē – no sešiem vakarā. Te gan ir nācējiem savlaikus jāpiesakās.
Kad Mārtiņu
mēnesis beidzies, klāt Svētku mēnesis un sākas Ziemassvētku gaidīšana.
It visur skan jautras dziesmas, rotaļas un danči. Neiztrūkstoša šī laika
sastāvdaļa ir Bluķa vakari. Arī Katlakalnā. Par to vairāk šeit - Bluķa vakars Katlakalnā.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru